دیلایت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

دیلایت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر شما هم به مسائل مربوط به خودرو علاقه داشته باشید احتمالاً واژه دیلایت یا روشنایی در روز را شنیده‌اید. امروزه با پیشرفت صنعت خودرو دیلایت به یکی از ویژگی‌های اصلی ماشین تبدیل شده است. به طور معمول در طراحی بدنه و کابین ماشین دو نکته که بسیار اهمیت دارد کارایی و زیبایی است. در طراحی داخل کابین در دسترس بودن ادوات و امکانات و تناسب و زیبایی فضا اهمیت دارد و در طراحی بدنه هم کارایی اجزای بدنه و تبعیت از امضای کمپانی اهمیت خاصی دارد. در این میان برخی از اجزا به تدریج تبدیل به قطعات ثابت ماشین شده‌اند و هم ظاهر ماشین را زیبا کرده و هم مزایای مصرفی دارند که از جمله این موارد می‌توان به چراغ‌های مه‌شکن، هواکش، سپرجلو و دیلایت اشاره کرد. در ادامه مطلب با دیلایت و کاربرد آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

دیلایت خودرو
دیلایت خودرو

دیلایت چیست؟

چراغ دیلایت در جلوی ماشین قرار دارد و با روشن شدن موتور روشن می‌شود و وظیفه شناسایی خودرو برای دیگر خودروها و عابران در طول روز را دارد. این چراغ‌های ال ای دی مصرف نور بسیار پایینی دارند و به هیچ عنوان به باتری ماشین فشار وارد نمی‌کنند بنابراین استفاده از آن‌ها به صرفه بوده و علاوه بر کاهش تصادفات باعث کاهش میزان خلافی موتور سیکلت و ماشین خواهند شد.

تاریخچه مربوط به دیلایت

بهتر است برای فهم هر چه بهتر دیلایت کمی به عقب برگردیم. در کشورهایی مثل اسکاندیناوی که بیش‌تر ایام سال هوا مه آلود است لازم بود چراغ‌های ماشین اکثر اوقات سال روشن بماند اما این مسئله چندان به صرفه نبود. از طرفی بروز تصادف خودروها با عابران و دوچرخه سواران حتی در کشورهایی که هوای مه‌آلود نداشتند بسیار افزایش یافته بود. به همین دلیل استفاده از دیلایت برای جلب توجه عابران و رانندگان در طول روز گسترش یافت. هنگام استفاده از دیلایت بعد از روشن کردن ماشین چراغ به شکل خودکار روشن شده و مانند فانوسی برای هشدار عمل می‌کند.

کاربرد دیلایت در ایران

در ایران دیلایت بیش از آن که به منظور کاهش تصادفات مورد استفاده قرار گیرد به زیبایی معروف است و خودروسازان داخلی هنوز تمایلی به استفاده از دیلایت در خودروهای خود ندارند و با این توجیه که چنین ابزاری مخصوص کشورهای شمالی از جمله فنلاند و سوئد است از این کار امتناع می‌ورزند حال آن که در شهرهای شمالی به دلیل هوای مه‌آلود و در مناطق جنوبی و غربی به واسطه وجود ریزگردها، این قطعه کارایی بالایی دارد.

کاربرد دیلایت در ایران
کاربرد دیلایت در ایران

خصوصیات نور دیلایت

این نور برای استفاده در روز بسیار مناسب است اما در شب به دلیل درخشش زیاد آزاردهنده است و باعث اختلال در دید رانندگان مقابل و عابران پیاده خواهد شد. از دیگر خاصیت‌های این قطعه می‌توان به وزن سبک، ضدآب بودن، منعطف بودن، چند حالته بودن و خاصیت ژله‌ای داشتن آن اشاره کرد. این چراغ‌ها بلافاصله بعد از روشن شدن ماشین روشن خواهند شد و تنها با دستکاری سیستم برق امکان خاموش کردن آن وجود دارد. با توجه به این که این آبشن به صورت ذاتی در خودرو قرار دارد لازم نیست سیستم برق را دستکاری کنید. با همه این مطالب قیمت خودروهای دارای دیلایت نسبت به دیگر خودروها چندان بالا نیست.

تفاوت دیلایت و اتولایت

با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان گفت که دیلایت ارتباط چندانی با اوتولایت ندارد چرا که اتولایت مربوط به روشن شدن خودکار چراغ در نور کم است. همچنین اتولایت ممکن است تحت اختیار راننده غیرفعال شود و به همین دلیل حضور سنسور نور ماشین را نسبت به دیلایت بی‌نیاز نخواهد کرد.

خرید دیلایت خودرو از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت دیلایت در کاهش تصادفات و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *