مهمترین قطعات خودرو که می توانید خودتان تعمیر یا تعویض کنید

قطعات خودرو

همه قطعات خودرو نیاز به بازرسی و نگهداری دارند و اگر فرسوده شده باشند باید آنها را تعویض کنید. برخی از مهمترین قسمت ها و لوازم یدکی حتماً باید توسط تکنسین بازرسی شوند و اگر نیاز به تعویض دارند، حتماً مکانیک این کار را انجام دهد. در مقابل، برخی دیگر از لوازم یدکی یا قطعات در ماشین وجود دارند که می‌ توانید خودتان به تنهایی آنها را تعویض کنید و نیازی به اینکه ماشین را به تعمیرگاه ببرید نیست.

تمیرات و نگهداری مداوم و بازرسی‌های دوره ای در هر فصل می‌تواند از آسیب‌های بیشتر به خودروی شما جلوگیری کند. برخی از کارهای اساسی را برای قطعات خودرو خود انجام دهید تا از گرفتار شدن در دردسرهای آینده و هزینه های اضافی در امان بمانید.

اگر برخی از قطعات خودرو را خودتان شخصاً تعمیر کنید، مزایای زیادی برای شما دارد؛ اول آنکه در هزینه های پرداختی به یک مکانیک یا تعمیرکار صرفه جویی می کنید. در درجه بعدی، مهارت و تجربه در تعمیر کردن خودرو به دست می‌آورید. اگر در کار خود حرفه ای شوید می ‌توانید با به دست آوردن دانش اندکی در این حوزه، از این شغل درآمد کسب کنید. توصیه ما این است که تا به یک مکانیک حرفه‌ای تبدیل نشده اید، هرگز خودروهای دیگران را تعمیر نکنید!

در ادامه با برخی از مهمترین قطعات خودرو آشنا می شوید که خودتان به تنهایی می توانید تعمیر کنید.

تیغه های برف پاک کن خودرو را خودتان تعویض کنید


قطعات خودرو


یکی از قطعات خودرو که می توانید به تنهایی آنها را تعویض کنید، تیغه برف پاک کن ها شیشه خودرو است. برف پاک کن ها قطعات متحرکی هستند که در همه خودروها روی شیشه جلو وجود دارند. در برخی از خودروهای لوکس، شیشه ‌عقب هم مجهز به برف پاک کن است.

این لوازم خودرو، یک تیغه لاستیکی دارند که اگر فرسوده شود و خراب شود باید آنها را تعویض کنید. وقتی صدای جیر جیر از برف پاک کن کن بشنوید یا اینکه نتواند به درستی شیشه را پاک کند، بخصوص اگر بارندگی اتفاق بیفتد، می ‌توانید برف پاک کن های جدید بخرید، تیغه ها را از جای خود در بیاورید و آنها را جایگزین کنید.

روغن موتور را تعویض کنید


قطعات خودرو


اگر مهارت کافی به دست بیاورید می توانید روغن موتور را خودتان شخصاً عوض کنید. بازرسی موتور خودرو باید دوره ای انجام شود. روغن ماشین پس از پیمودن حدود ۷۵۰۰ تا 10000 مایل به طور متوسط باید تعویض گردد.

این روغن برای اتومبیل های مختلف، متفاوت است. اگر می خواهید خودتان روغن موتور را عوض کنید باید گالن یا بطری روغن را از مرکز تعویض روغن یا فروشگاه های روغن ماشین بخرید و با رعایت نکات ایمنی، روغن ماشین را در پارکینگ عوض کنید.

فیلتر روغن ماشین را عوض کنید


قطعات خودرو


یکی دیگر از قطعات خودرو که می توانید بدون کمک گرفتن از مکانیک عوض کنید، فیلتر روغن است. فیلتر روغن از داخل مخزن روغن ماشین قابل دسترسی است. اگر روغن موتور را تعویض می کنید همزمان بهتر است فیلتر روغن را هم عوض کنید.

وظیفه فیلتر روغن این است که از آلوده شدن روغن موتور جلوگیری کند. وقتی آلودگی ها وارد روغن ‌موتور می شوند به دیواره ها آسیب می رسانند و ذرات معلق می تواند گردش روغن را مختل کند. اگر فیلتر روغن را به موقع عوض کنید عملکرد موتور هم بهینه می شود.

فیلتر هوا را شخصاً تعویض کنید


قطعات خودرو


یکی دیگر از قطعات خودرو که می توانید خودتان به تنهایی آنها را عوض کنید، فیلتر هوا است. فیلترهای هوا نقش مهمی در عملکرد موتور دارند. ساختاری ساده داشته و ارزان قیمت هستند. فیلترهای هوا از ورود گرد و غبار آلودگی و ذرات معلق به داخل موتور جلوگیری می کنند. در نهایت، هوای تصفیه شده و تمیز از بین فیلتر عبور می‌کند و به موتور می رسد.

تعویض کردن قطعات خودرو شامل فیلتر هوا به مدل خودرو و مسافت طی شده بستگی دارد. به طور متوسط پس از حدود 15000 تا 30000 مایل مسافت طی شده، باید این فیلترها را عوض کنید. برای اینکه این قطعات خودرو را عوض کنید باید درب کاپوت را باز کنید، فیلتر هوا داخل یک جعبه مستطیل شکل وجود دارد. مجموعه کارهای تعویض ‌فیلتر هوا فقط ۱۰ دقیقه طول می کشد.

چراغ های جلو و عقب ماشین را خودتان عوض کنید


قطعات خودرو


چراغ های جلو و عقب از مهمترین قطعات خودرو هستند که برای عوض کردن آنها نیاز به دانش فنی ندارید. این کار خیلی طول نمی کشد اما از آنجایی که به سیستم برق ماشین وصل است، باید جایگاه دقیق چراغ ها را بدانید. اتومبیل های قدیمی تر که چراغ های LED ندارند، معمولاً چراغ های جلو و عقب به راحتی با پیچاندن سرپیچ چراغ عوض می شوند. کافیست چراغ مورد نظر را از فروشگاه بخرید؛ محفظه چراغ خودرو را باز کنید و لامپ ها را تعویض نمایید.

در برخی از مدل های خودرو برای تعویض این قطعات خودرو لازم است برخی قسمت ها را هم باز کنید. مثلاً برای تعویض چراغ جلوی خودرو لازم است کل سپر جدا شود تا به سیستم برق دسترسی پیدا کنید. اگر در این کار مهارت ندارید حتماً از مکانیک کمک بگیرید.

شمع خودرو را خودتان تعویض کنید


قطعات خودرو


یکی از قطعات خودرو که نیاز به تعمیرات نگهداری و تعویض دارد، شمع خودرو است. اگر شمع ماشین ایراد پیدا کند جرقه لازم را برای احتراق سوخت به موتور نمی رساند. شمع ماشین ارزان قیمت است اما متناسب با هر خودرو، قیمت متفاوتی دارد. برای یک موتور چهار سیلندر، به 4 شمع نیاز دارید. اگر روشن شدن ماشین با اختلال روبرو باشد، یکی از دلایل آن می تواند خرابی شمع موتور باشد که در این صورت این علائم را بشناسید و آن را تعویض کنید.

باتری ماشین را می توانید خودتان عوض کنید


قطعات خودرو


یکی دیگر از اصلی ترین و مهمترین قطعات خودرو، باطری ماشین است. با گذشت زمان، باتری ها در ماشین تخریب می شوند یا در اصطلاح، شارژ آنها تخلیه می شود. متداولترین طول عمر برای باتری بین ۲ تا ۵ سال است. پیشنهاد می کنیم حدود سه سال پس از اولین نصب باتری ماشین، آن را عوض کنید؛ در غیر این صورت در آینده مشکلات زیادی برای شما ایجاد می کند.

باتری ماشین یکی از قطعات خودرو است که با چند حرکت کوچک آن را می توانید با مدل نو جایگزین کنید. باتری ها قیمت متفاوتی دارند. باتری های قدیمی خودرو را می توانید از جایگاه خود خارج کنید و باتری جدید را گذاشته و پیچ و مهره ها را محکم ببندید.

لنت ترمز را می توانید خودتان عوض کنید


قطعات خودرو


یکی دیگر از  قطعات خودرو که می‌توانید خودتان آنها را عوض کنید، لنت ‌های ترمز هستند. عوض کردن لنت ترمز کمی طول می‌کشد و به مهارت نیاز دارد. لنت های ترمز بر اثر گذر زمان و مسافت های طولانی و حتی در سرعت های بالا و ترمز گرفتن متوالی، فرسوده می ‌شوند.

برای تعویض این قطعات خودرو باید چرخ ماشین را باز کنید و طبق دستورالعمل، لنت ها را عوض کنید. این کار تقریباً دشوار است. اگر مکان دقیق لنت ها را نمی دانید و یا روش استاندارد تعویض لنت خودرو را نمی شناسید حتماً این کار را به یک تکنسین یا مکانیک ماهر واگذار کنید.

سخن پایانی

بازرسی های دوره ای از تمام قطعات خودرو به شما کمک می کند که هزینه های تعمیرات و تعویض قطعات را در آینده کاهش دهید. بسیاری از لوازم خودرو هستند که به مرور زمان فرسوده می‌شوند. برخی از آنها را می توانید خودتان تعویض کنید؛ مثل تیغه های برف پاک کن، شمع ماشین، باتری ماشین و غیره.

برخی دیگر از قطعات خودرو را باید حتماً به تکنسین ارجاع دهید تا ابتدا آنها را تست کند و سپس بهترین نوع  متناسب با مدل خودرو را شما پیشنهاد دهد. مثلاً اگر تایرها دچار مشکل شوند یا سیلندر، محورها، گیربکس، یاتاقان و غیره در ماشین به خوبی کار نکند، تعویض آنها حتماً باید توسط یک مکانیک انجام شود.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *