ترفندهای بازرسی و تعویض تسمه کولر ماشین

تسمه کولر

تسمه کولر ، یک قطعه بسیار مهم در هر خودرویی است. یک واقعیت انکارناپذیر است که از زمان ظهور وسایل نقلیه در بازار، صنعت خودروسازی، مسیری طولانی را طی کرده تا به آنچه امروز می شناسیم، رسیده است. حدود یک قرن پیش، وسایل نقلیه مجهز به تسمه های لاستیکی چرمی در موتور بودند که به راحتی در اثر گرما فرسوده می شوند یا از بین می روند. این تسمه ها با دو تسمه لاستیکی شامل تسمه دینام و تسمه کولر یا تسمه فن جایگزین شدند.

در این مقاله، تصمیم داریم به نقش مهمی که تسمه های کولر در تأمین بهترین عملکرد برای خودروی شما دارند، اشاره کنیم. همچنین نحوه بازرسی و تعویض تسمه های معیوب را هم می آموزید و می توانید مهم ترین مشکلات این قطعه را هم تشخیص دهید.

تسمه کولر چیست؟

تسمه کولر یا تسمه فن یکی از قطعات ضروری در اتومبیل است که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. این تسمه ، یک نوار لاستیکی ضخیم و انعطاف پذیر است که اجزای خاصی از موتور را در کنار هم قرار می دهد. تسمه ها در سایر اجزای انتقال نیرو از جمله کمپرسور کولر، پمپ آب و پمپ برقی فرمان نیز ضروری هستند.

آیا تسمه کولر خودروی من سالم است یا آسیب دیده؟


تسمه خودرو


اگر تا به حال، وقت زیادی را برای بررسی زیرخودروی خود صرف نکرده اید، ممکن است تصوری از شکل تسمه های سالم نداشته باشید. بیشتر تسمه های کولر، سیاه رنگ هستند. این تسمه ها می توانند شیارهایی داشته باشند یا ممکن است دارای یک سطح صاف باشند.

با توجه به توضیح فوق، باید بدانید که اگر تسمه های لاستیکی شیاردار و تسمه های صاف، بدون ترک باشند، تسمه فن شما از وضعیت خوبی برخوردار است. ترک ها نشان دهنده افزایش عمر کارکرد تسمه و پوسیدگی و فرسودگی در اثر خشکی است. در نهایت، تسمه های ترک خورده، می شکنند و شما را در میانه راه رانندگی، رها می کنند!!

مجزا از این مسأله، دقت کنید که نباید هیچ لکه یا جرم در اطراف لبه های تسمه فن وجود داشته باشد. چنین شرایطی نشان دهنده این است که تسمه به اشتباه در طول مسیر حرکت کرده است. تسمه های فرسوده می توانند در هر زمان، گیر بیوفتند.

در آخر، باید اطمینان حاصل کنید که شیارهای روی تسمه کولر ، حالت عادی دارند؛ اطمینان حاصل کنید که از نظر فاصله و اندازه، شیارها یکنواخت هستند. اگر هر کدام از این عیوب را پیدا کردید، وقت آن رسیده است که وسیله نقلیه خود را برای تعویض تسمه به یک مرکز خدماتی خودرو ببرید.

چگونه از تسمه کولر ، مراقبت و محافظت کنیم تا سالم تر باشند؟


تسمه کولر


تسمه کولر مدرن برای عملکرد مناسب تا 100000 کیلومتر طراحی شده است. بسته به شرایط آب و هوایی منطقه ای که شما در آن زندگی می کنید، بعضی از تسمه ها حتی ممکن است دوام بیشتری داشته باشند. اگر با اتومبیل خود در آب و هوای خشک و گرم رانندگی می کنید، به یاد داشته باشید که ماشین را باید در سایه، پارک کنید. وسیله نقلیه خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و آن را در گاراژ یا زیر درخت پارک کنید.

هر زمان که مراحل تعمیر و نگهداری را انجام می دهید، اطمینان حاصل کنید مایع خنک کننده یا روغن، روی تسمه کولر نریخته باشد؛ با این کار، از آسیب و لغزش آن جلوگیری می کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که آثار جرم یا لکه را پاک کنید. همانطور که اشاره کردیم، طول عمر تسمه فن ماشین شما به آب و هوایی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. همچنین توصیه می شود از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کنید تا تسمه ها، شکل عادی خود را حفظ کنند.

بهترین راهکار برای مراقبت از تسمه کولر این است که حداقل یک بار در ماه، تسمه ها را بازرسی کنید و مراقب علائمی باشید که نشانگر پوسیدگی یا آسیب آنها هستند. به خاطر داشته باشید که وجود تسمه ها برای روشن نگه داشتن موتور، ضروری اند. بنابراین ضروری است که آنها را در شرایط خوب نگه دارید. در صورت آسیب دیدگی تسمه کولر، با یک تکنسین متخصص مشورت کنید.

چگونه می توانیم سروصدای تولید شده از تسمه کولر را برطرف کنیم؟


تسمه کولر


انواع تسمه های یک خودرو معمولاً به یکدیگر شبیه هستند. اکثر تسمه ها همانند هم عمل می کنند. بنابراین می توان انتظار داشت که برخی از مهم ترین مشکلات می تواند برای همه آنها به صورت مشترک به وجود بیاید. مثلاً تسمه با سرو صدای زیاد کار می کند. وقتی موتور خودرو کار می کند و شما صدای جیر جیر می شنوید، به نوعی می تواند به اشکال در تسمه ها مربوط شود. تسمه کولر یکی از آنها است. این حالت اکثراً زمانی رخ می دهد که تسمه، گشاد شده باشد!

پس چاره کار چیست؟

برای رفع این مشکل، ابتدا اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه شما دارای تسمه کولر، نئوپرن است. تسمه های قدیمی در خودروهای معمولی عموماً از جنس نئوپرن ساخته شده اند. تشخیص این که تسمه از نظر ظاهری با مدل های تسمه برقی در خودروهای مدرن و لوکس چه تفاوتی دارد و چه زمانی نیاز به تعویض دارند، دشوار است.

برای بازرسی تسمه کولر و رفع مشکلات سروصدا، ابتدا باید کاپوت وسیله نقلیه را باز کرده و پوشش های روی تسمه را بردارید. شاید نیاز داشته باشید از ابزارهایی مانند پیچ گوشتی یا آچار دستی استفاده کنید. وقتی می خواهید عملکرد تسمه را هنگام روشن بودن موتور بررسی کنید به زاویه دید مستقیم و دسترسی به تسمه نیاز دارید.

در مرحله بعدی، تسمه کولر را پیدا کنید. تسمه فن در قسمت جلوی موتور قرار گرفته و به یک قرقره متصل می شود که فن خنک کننده یا فن های رادیاتور را می چرخاند. تسمه ها اغلب سیاه یا خاکستری هستند

وسیله نقلیه را روشن کنید. مطمئن شوید که ترمز دستی خودرو، کشیده شده است؛ موتور را روشن کنید. در هنگام روشن شدن موتور، درب کاپوت را باز بگذارید و درب موتور را بردارید.

با روشن شدن موتور، تسمه کولر به سرعت در حال حرکت است، بنابراین می توانید اسپری تنظیم شرایط تسمه را به صورت مستقیم روی آن بپاشید. با این کار، صدای جیرجیر از تسمه فن باید بلافاصله متوقف شود.

چگونه تسمه کولر را ترازبندی کنیم؟

یکی از کارهایی که باید برای سلامت تسمه کولر و بازرسی انجام دهید، تراز کردن آن است. شایع ترین علات تولید سروصدا از این تسمه ها، عدم تراز بودن یا عدم انطباق تسمه روی قرقره ها است. با باز کردن درب کاپوت، تسمه را بررسی کنید تا مطمئن شوید کاملاً روی قرقره با یک تراز صاف قرار دارد.

حتی اگر تسمه کولر کمی جابجا شود، باعث تولید صدای جیر جیر می شود. تسمه هایی که به درستی تراز نشده باشند سریعتر فرسوده می شود.

علائم آسیب یا سایش بیش از حد در تسمه کولر را شناسایی کنید. اگر تسمه فن ماشین شما نیاز به تعویض داشته باشد، در اثر ساییدگی یا آسیب دیدگی، اغلب سر و صدا تولید می کند. به تسمه ها، یک منبع نوری بتابانید و از نزدیک به آن نگاه کنید. در صورت وجود هر گونه شکاف و درز یا ترک خوردگی در تسمه، باید بلافاصله آن را تعویض نمایید. تسمه های ساخته شده از نئوپرن باید در هر 30 تا 60 هزار مایل، تعویض شوند.

یکی از راه هایی که می توانید ترازبندی تسمه کولر را انجام دهید، بررسی حرکت قرقره ها و فولی است. میزان کشیدگی تسمه باید متناسب و آزادانه باشد. اگر پولی، بیش از حد فرسوده شده است و قادر به اعمال کشش کافی بر روی تسمه نیست، باید آن را تعویض کنید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *