با این ترفندها، تسمه دینام خودرو را بازرسی کنید

تسمه دینام

تسمه دینام یا تسمه مارپیچ (Serpentine Belt) که به تسمه محرک نیز معروف است، یک تسمه لاستیکی سیاه رنگ است که روی موتور اتومبیل کار می کند و با دستگاه های دیگر مانند قرقره ها در داخل سیستم “تسمه درایو” کار می کند. عملکرد بهینه این تسمه عموماً باعث می شود انرژی برای تهویه مطبوع، دینام، فرمان برقی و پمپ آب سیستم خنک کننده تأمین گردد. تسمه مارپیچ، قسمت مهمی از این سیستم است و پس از روشن شدن موتور، تا خاموش شدن خودرو به کار خود ادامه می دهد. بدون تسمه مارپیچی که عملکرد مناسبی دارد، موتور ممکن است به هیچ عنوان به خوبی کار نکند.

به عنوان یک قاعده کلی، تسمه دینام پس از پیمودن 50000 مایل، نیاز به تعویض دارد. برخی از انواع تسمه های دینام حتی می توانند تا 80000 مایل بدون هیچ مشکلی بادوام، به کار خود ادامه دهند. با این حال، با گذشت زمان، تسمه مارپیچ به دلیل گرما و اصطکاک که هر روز با آن مواجه است، از کار می افتد و باید تعویض شود. اگر تردید دارید که تسمه مارپیچ ماشین شما خراب است، مراقب علائم زیر باشید.

مهم ترین نشانه هایی که به شما می گویند تسمه دینام خودرو خراب شده است


تسمه دینام


1- شنیدن سر و صدا از سمت جلوی وسیله نقلیه

اگر متوجه صدای جیر جیر از جلوی وسیله نقلیه شوید، ممکن است نشانه ای از خرابی تسمه دینام باشد. این سروصداها می تواند به دلیل لغزش یا عدم انطباق تسمه در مسیر چرخش باشد. تنها راه برای از بین بردن سر و صدا این است که با یک مکانیک حرفه ای تماس بگیرید و از او بخواهید که تسمه مارپیچ / تسمه درایو را تعویض کنند یا مشکل را تشخیص دهند.

2- فرمان برقی و سیستم برق متناوب خودرو کار نمی کند

اگر تسمه دینام کاملاً خراب شود و یا بیش از حد، فرسوده گردد، ماشین خراب می شود. علاوه بر این، شاهد از بین رفتن عملکرد سیستم فرمان برقی خواهید بود؛ تهویه مطبوع کار نمی کند و موتور، نمی تواند مانند گذشته خنک شود. اگر هنگام حرکت، وسیله نقلیه از کار بیفتد، می تواند باعث خطرات جدی شود.

3- گرم شدن بیش از حد موتور

از آنجا که تسمه دینام به تأمین نیرو برای خنک کردن موتور کمک می کند، تسمه خراب شده می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور ماشین شود، زیرا پمپ آب از حرکت، می ایستد. به محض اینکه موتور شما بیش از حد گرم شود، باید توسط یک مکانیک بررسی شود؛ زیرا در صورت باقی ماندن در این وضعیت، می تواند منجر به خرابی شود و به موتور شما آسیب برساند.

4- ترک خوردگی و ساییدگی تسمه دینام

بهتر است هر از گاهی تسمه دینام را از نظر ویژگی های ظاهری و سالم بودن بررسی کنید. وجود ترک خوردگی، تکه شدن قسمت هایی از تسمه، ساییدگی، جدا شدن از مسیر حرکت، ساییدگی ناهموار دنده ها و … را بررسی کنید. اگر به هر یک از این موارد برخورد کردید، وقت آن است که تسمه مارپیچ را تعویض کنید.

چگونه می توانید تسمه دینام ماشین خود را بازرسی کنید؟


تسمه دینام


تسمه دینام در موتور اتومبیل، اجزایی مانند کمپرسور تهویه مطبوع، پمپ فرمان برقی، دینام و پمپ آب را به حرکت در می آوند. در اتومبیل های قدیمی تر، هر یک از این تجهیزات با یک تسمه مجزا حرکت می کرد اما اتومبیل های جدید، از یک تسمه دینام برای همه آنها استفاده می کنند. تسمه به مرور، فرسوده می شود و خرابی آن می تواند به معنی آسیب جدی به موتور یا سیستم های مرتبط با آن باشد. شما باید تسمه ها را به طور منظم بررسی کنید. نکات زیر به شما کمک می کند تسمه ها را بدون هیچ مهارت خاصی، کنترل کنید:

  • هنگام رانندگی به صدای جیر جیر از موتور گوش دهید. این صداها به احتمال زیاد به معنای ساییده شدن، گشادی یا آسیب دیدن یک تسمه مارپیچ است.
  • تسمه دینام را از نظر ساییدگی بررسی کنید. شما باید کارهایی غیر از بازرسی چشمی تسمه را انجام دهید. مثلاً بهتر است تسمه را اندکی فشار دهید و بچرخانید و به دنبال آثار ترک خوردگی، پارگی، شکاف یا شکستگی در تسمه باشید.
  • روی سرتاسر این تسمه باید به دنبال شیارهای از بین رفته یا مکان هایی باشید که لایه های مختلف تسمه از هم جدا شده اند.
  • تسمه های خودروی خود را از نظر ظاهر لاستیک نرم و یا پوشش محافظ آن بررسی کنید. لکه ها روی تسمه می توانند باعث لغزش آن شود.
  • پولی ها را بازرسی کنید. به دنبال تجمع رسوب روی لاستیک و همچنین لکه های فرسوده ای باشید که می توانند حرکت آرام و روان تسمه را مختلف کنند و باعث شکستن آن شوند.
  • تراز تسمه ها را روی پولی، بررسی کنید. آنها باید مستقیم روی پولی قرار بگیرند.
  • کشش تسمه را بررسی کنید. میزان کشش در طولانی ترین قسمت تسمه دینام را بررسی کنید. کشش نباید بیش از یک و نیم تا یک اینچ (1.25 سانتی متر تا 2.5 سانتی متر) باشد.

ساییدگی تسمه دینام دقیقاً کجا رخ می دهد؟


تسمه دینام


مانند یک قطعه لاستیکی، اصطکاک بین تسمه دینام و پولی باعث می شود که تسمه خراب شود. این نشانه ها معمولاً در قسمت بالا و دیواره های دنده های تسمه مشاهده می شوند. در نهایت، شیارهای پولی روی شیارهای تسمه قرار نمی گیرد و سپس تسمه شروع به لغزش می کند.

اگر ساییدگی با مقدار حداقل 5٪ اتفاق بیوفتد، ساییدگی سطح می تواند بر عملکرد تسمه تأثیر بگذارد و فقط 10٪ لغزش آن می تواند بر قابلیت کلی رانندگی تأثیر داشته باشد. تولید کنندگان تسمه مارپیچ دارای تجهیزات ساده ای هستند که می توانند عمق شیار، ضخامت کلی و ترک ها را برای اندازه گیری کمی ارزیابی کنند.

اگر تسمه خیلی محکم باشد، باعث فشارهای جانبی بیش از حد و گرم شدن بیش از حد یاتاقان ها می شود. این به نوبه خود باعث ایجاد سر و صدا، کاهش خروجی و حتی اختلال در دینام می شود. اگر تسمه دینام خیلی شل باشد، باعث لغزش دینام می شود.

در مورد تعویض تسمه دینام، این نکات، مهم هستند!


تسمه دینام


نکته اول:

تسمه های تعویضی باید از نظر طول، نزدیک به همان تسمه دینام اصلی باشند. تسمه های تعویضی با کیفیت پایین ممکن است طول نامناسبی داشته باشد و در برابر کشش و فشار، تحمل خوبی نداشته باشد. به عنوان مثال، تسمه هایی که خیلی کوتاه باشند باعث کشش بیش از حد می شود. تسمه های خیلی بلند (فقط یک اینچ یا کمتر) ممکن است بلغزند و باعث تولید سر و صدا شوند.

نکته دوم:

تسمه دینام در وسایل نقلیه مدرن تر، از لاستیک مصنوعی ساخته شده اند که نسبت به مواد لاستیکی قدیمی تر، بسیار مقاوم تر در برابر حرارت و سایش هستند. این بدان معنی است که تسمه های دینام ممکن است قبل از تعویضف تا 100000 مایل یا بیشتر دوام داشته باشند؛ اما این به مفهوم آن نیست که در برخی وسایل نقلیه برای همیشه ماندگار هستند یا در شرایطی، قدیمی و فرسوده نمی شوند.

نکته سوم:

هم ترازی، یک اصل مهم برای تسمه دینام و پولی است. اتصال نادرست تسمه ها و پولی باعث سایش زودرس، اشتباه در امتداد تسمه یا فرو رفتن در دنده ها، ساییدگی لبه تسمه ها و فرسایش آن می شود. به تسمه نگاه کنید تا مطمئن شوید که لبه پایین به سمت موتور است یا از موتور دور می شود؟! هر انحرافی که بتوانید با چشم خود تشخیص دهید، یک نشانه برای خرابی و فرسودگی است.

نکته چهارم:

دنده های تسمه دینام را باید بررسی کنید. تسمه را می توانید بیرون بیاورید و از نزدیک، کنترل کنید. لبه های تسمه را از نظر ساییدگی و پارگی بررسی کنید. سایش در لبه ها می تواند نشان دهنده عدم انطباق با پولی ها باشد. اگر پولی را حرکت دهید و تسمه را با دست لمس کنید، هر زبری، نشانه ای از خرابی آن می باشد.

در صورت فرسودگی، شل شدن، ترک خوردگی یا هر نشانه دیگر، باید نسبت به تعویض تسمه دینام اقدام نمایید.

دکترماشینت
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • مهدی 5 اسفند 1401 / 09:58

    درسته کاملا جلو کاپوت ماشینم هی جیرجیر میکرد منم تسمه دینام عوض کردم مشکلش برطرف شد.
    مکانیک از خودش جنس گذاشت و مارک تسمش سانلی بودش،ولی همچنان یه صدا تق تق میده نمیدونم از کجا داره میاد
    بنظرتون بخاطر جنسش هسش؟ کاش یه معرفی برند تو مقاله میاوردید که بتونیم بهترین برند های تسمه دینام بشناسیم

    • دکترماشینت 9 اسفند 1401 / 08:52

      سلام
      بله احتمال این هستش که برندی که روی تسمه شما زده شده تقلبی باشه و جنس خوب به شما نداده باشن!

      بله حتما مقاله ای در این مورد در قسمت بلاگ دکترماشینت قرار میدهیم.

      با تشکر از توجه شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *