هر آنچه باید در رابطه با دسته موتور خودرو بدانید.

هر آنچه باید در رابطه با دسته موتور خودرو بدانید.

دسته موتور بخشی است که موتور را نگه داشته و اگر دچار خرابی شود اثرات نامطلوبی در نحوه عملکرد ماشین خواهد گذاشت. در واقع همانطور که از اسم این قطعه پیداست برای جلوگیری از حرکت موتور به کار می‌رود. در غالب خودروها یک موتور و گیربکس در کنار همدیگر قرار گرفته و سه تا چهار دسته این دو را در جای خود حفظ می‌کنند. دسته موتور معمولا از لاستیک و فلز ساخته شده و در بلوک موتور و دیگر قسمت‌های بدنه نصب می‌شود تا موتور تنها به اندازه تعیین شده حرکت داشته باشد. دسته موتور مانند یک بالشتک است و وظیفه جذب لرزش و حرکات ناخواسته را برعهده دارد.

دسته موتور خودرو
دسته موتور خودرو

انواع دسته موتور خودرو

دسته موتور در چندین مدل مختلف تولید می‌شود از جمله:

دسته موتور لاستیکی

این دسته موتورها از سال 1930 طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت پایینی دارند و با این وجود از داوم بالایی نیز برخوردار هستند. قابلیت بالایی در جذب ارتعاش داشته و مکانیزم عمل ساده‌ای دارند.

دسته موتور هیدرولیکی

این نوع دسته موتورها کار جبران محدودیت دسته موتورهای لاستیکی را انجام می‌دهند. در صنایع هوایی کارایی بالایی داشته و قیمت بیش‌تری نسبت به انواع پلاستیکی دارند. این دسته موتورها عملکرد موتور را بهبود بخشیده و صداهای ناشی از آن را به حداقل سطح ممکن کاهش می‌دهند.

دسته موتور کنترلی

این دسته موتورها متشکل از یک دسته موتور غیرفعال، عملگر مکانیکی، سنسور برای اندازه‌گیری ارتعاشات، و یک کنترلر الکترونیکی هستند. عملکرد دسته موتور غیرفعال به عملکرد سنسور بستگی دارد.

علائم خرابی دسته موتور خودرو

دسته موتور قابلیت تعمیر نداشته و در صورت خرابی باید تعویض شود. مدت زمان تعویض معمولاً هر پنج تا هفت سال است. مهم‌ترین علامت ناشی از خرابی دسته موتور سر و صدای موتور است. چنین صداهایی به صورت صدای انفجار، چکاچکا یا دیگر صداها است که به خاطر حرکت موتور و ضربه زدن به بدنه ماشین ایجاد می‌شود. علاوه بر این خرابی دسته موتور علائم دیگری دارد که عبارتند از:

علائم خرابی دسته موتور خودرو
علائم خرابی دسته موتور خودرو

افزایش لرزش

اگر به هنگام روشن کردن موتور متوجه سر و صدا و یا لرزش بیش از اندازه شدید ممکن است به دلیل خرابی لاستیک دسته موتور باشد. گاهی لاستیک‌های دسته موتور بر اثر اصطکاک دچار سایش و فرسودگی می‌شوند.

سخت استارت خوردن

ممکن است با استارت زدن متوجه سختی بیش از اندازه در روشن شدن موتور شوید، در چنین حالتی دسته موتور فرسوده و یا آسیب دیده است.

وجود سواری ناهموار

به طور معمول دسته موتور معیوب هنگام تعویض دنده روی گیربکس باعث بروز مشکل شده و به دلیل کار سخت‌تر موتور هنگام حرکت با سرعت بالاتر این پرش‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. خودروهایی که حرکت صاف و مستقیم ندارند معمولاً دسته موتور خراب دارند.

تکان‌های غیر طبیعی موتور

برای مشاهده این علامت باید کاپوت ماشین را باز کرده و تکان خوردن را  ببینید. شل شدن پیچ و مهره‌ها باعث بروز این تکان‌ها خواهد شد.

کج قرار گرفتن موتور

به منظور بررسی این علامت نیز باید خودتان موتور را مشاهده کنید. اگر موتور در حالت طبیعی خود قرار نگرفته باشد به احتمال زیاد یکی از دسته موتورها معیوب شده و نیاز به تعویض دارد.

اهمیت تعویض دسته موتور

اگر در صورت خرابی دسته موتور نسبت به تعویض آن اقدام نکنید ممکن است به دیگر قطعات ماشین نیز آسیب وارد نماید. همچنین این مسئله ممکن است باعث سایش و پارگی غیرمنطقی موتور و حرکت آن بشود. به همین دلیل در صورت بروز علائم خرابی دسته موتور باید با یک کارشناس و یا مکانیک ماهر خودرو مشورت نمایید.

تعویض دسته موتور
تعویض دسته موتور

خرید دسته موتور خودرو از دکترماشینت

با توجه به اهمیت دسته موتور خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *