نحوه قیمت گذاری خودروی کارکرده چگونه است؟

قیمت گذاری خودروی کارکرده

نحوه قیمت گذاری خودروی کارکرده در گروِ قاعده قانونی است که برای شما شرح خواهیم داد. افرادی که قصد فروش اتومبیل خود را دارند به دنبال این هستند که برای فروش خودروی کارکرده خود، قیمتی منطقی تعیین کنند. ممکن است شما نیز یکی از این افراد باشید، اما نگرانی ناشی از تعیین بیش از اندازه پایین قیمت و یا بیش از اندازه گران تعیین کردن قیمت سبب تردید در شما در فروش خودرویتان می شود. حتی اگر قصد خرید خودروی کارکرده را داشته باشید باز هم بد نیست از قاعده و قانون این مهم اطلاع داشته باشید. اطلاع از قاعده و قانون این مهم سبب خواهد شد که افراد سودجو در غالب کردن خودروی خود با قیمتی بسیار بالا به شما ناموفق شوند.

به طور کلی نحوه قیمت گذاری خودروی کارکرده به بررسی کارشناس نیاز دارد. به این صورت که کارشناسان با در نظر گرفتن برخی عوامل، قیمت نهایی خودروی شما را به شما اعلام می کند. شما را در این مقاله با نحوه قیمت گذاری انواع خودروهای کارکرده آشنا خواهیم کرد تا پس از مطالعه این مقاله با نگرش وسیع تری قیمت اتومبیل های کارکرده را به دست آورید.

البته بد نیست این را هم بگوییم که بررسی دقیق خودروی کارکرده و قیمت گذاری بر روی آن، تخصص کارشناس است اما به هر حال بد نیست شما هم در این باره صاحب دانش شوید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت:  وقتی چراغ روغن خودرو روشن شد، چگونه باید عمل کنیم


عوامل تأثیرگذار بر روش قیمت گذاری خودروی کارکرده

قیمت گذاری خودروی کارکرده

  • سال تولید خودرو

بررسی این گزینه، نقش تاثیرگذاری بر قیمت خودروهای کارکرده دارد. شاید برایتان سوال باشد که سال تولید خودروی کارکرده چرا تا این حد در تعیین قیمت خودروی کارکرده دارای اهمیت است؟ خب، با کمی فکر می توان به پاسخ این سوال رسید. همه ساله مدل های جدیدی از خودروی شما ممکن است ساخته شوند. به علاوه اینکه کار کردن با خودرو، بستر را برای مستهلک شدن قطعات یدکی و لوازم یدکی خودرو باز می کند.

فرقی نمی کند که چقدر با خودرویتان کارکرده اید، به هر حال از قطعات آن کار کشیده شده و نمی توان قطعات آن را نو و آکبند تلقی کرد. ولی یک حقیقتی را در نظر داشته باشید؛ که گذر زمان و افزایش عمر خودرو سبب کاهش تاثیر این مورد می شود.

تصور کنید در سال اول، از قیمت یک خودرو به میزان 15 درصد کاسته شود. در سال دوم، 12 درصد و در سال سوم 10 درصد؛ اگر همین الگو ادامه پیدا کند، در سال های ششم و یا هفتم شاید کاهش قیمت چشم گیری نخواهیم بود. در ادامه به بررسی دیگر عامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت خودرو خواهیم پرداخت.

  • میزان کارکرد خودرو

مسافت هایی که خودرو به کیلومتر طی کرده است، دیگر عامل تاثیرگذار بر قیمت گذاری خودروی کارکرده می باشد. خب، نیازی نیست این مورد را زیاد توضیح دهیم چرا که علتش واضح است. هر چه کیلومترهای بیشتری را با این خودرو طی کنید، به تبع از قطعات یدکی اش بیشتر کار کشیده اید. به علاوه اینکه تاحدودی می توان گفت که کیلومترهای زیاد، خبر از طول عمر بیشتر و گذشتن زمان زیاد از تولید این خودرو خبر می دهد.

متاسفانه امروزه وجدان کاری در بسیاری از افراد از بین رفته و در فروشندگان خودروهای دست دوم نیز شاهد همچین سودجویی هایی هستیم. بسیاری از فروشندگان خودروهای دست دوم به راحتی از اعتماد فروشنده سوء استفاده کرده و کیلومتر شمار خودرو را دست کاری می کنند. که این عامل سبب می شود که نتوان قیمت های تعیین شده برای برخی از خودروهای دست دوم را چندان واقعی تلقی کرد.

در همین قسمت بهتر است قاعده دیگری را برای قیمت گذاری خودروی کارکرده خدمت شما بگوییم. میانگین کارکردی که درباره بیشتر خودروها صادق است، بیست هزار کیلومتر می باشد. هر اندازه میزان این عدد بالاتر بود به تبع، قیمت ماشین، افت خواهد کرد.

اما موارد فوق درباره نحوه قیمت گذاری خودروی کارکرده تنها موارد قابل ذکر نیستند. در ادامه به بررسی دیگر عوامل خواهیم پرداخت.

  • بیمه خودرو

“در تعیین قیمت خودروی کارکرده بیمه خودرو دارای چه جایگاهی می باشد؟” این یک سوال مهم است.

در مواردی شاهد این بوده ایم که افراد پس از پایان مدت زمان بیمه خودروی خود، اقدام به فروش بیمه می کنند. به علاوه اینکه بسیاری از موارد این مورد نیز دیده شده است که به هنگام فروش ماشین، افراد تلاشی برای تمدید بیمه نمی کنند. اما این موارد، تاثیر مثبتی بر خودروی فروشنده ندارد. بلکه چه بسا سبب افت قیمت اتومبیل نیز بشود. شاید برایتان جالب باشد در مواقعی دیده شده است که نداشتن بیمه، تاثیری حدود هشتصد هزار تومانی بر قیمت گذاری خودروی کارکرده داشته است. یعنی قیمت خودرو، هشتصد هزار تومان افت کرده است.

قیمت گذاری خودروی کارکرده

  • رنگ شدگی خودرو

رنگ شدگی بدنه خودروی کارکرده نیز در کارشناسی و قیمت گذاری خودروی کارکرده، بی تاثیر نیست. برای پوشش دادن برخی از آسیب دیدگی های خودرو از رنگ شدگی استفاده می شود. با این حال، آنچه دارای اهمیت است، پی بردن به روش های تشخیص رنگ شدگی های خودرو می باشد.

یکی از عوامل که تاثیر رنگ شدگی بر بدنه خودرو را مشخص می کند مکانی است که قرار است رنگ شود. بسته به اینکه کدام قسمت خودرو را بخواهید رنگ کنید، تاثیر رنگ شدگی متفاوت خواهد بود. شاید دیدن رنگ شدگی بسیار کوچک بر روی درب خودرو تأثیری نهایتاً تا 5 درصد برروی افت قیمت داشته باشد. اما بسیاری از موارد ممکن است تاثیر این موضوع بیشتر باشد. برای نمونه زمانی که ماشین در اثر تصادف واژگون می شود، سقف خودرو طی آسیب هایی که می بیند نیاز به رنگ شدگی پیدا می کند. در این موارد تاثیر رنگ شدگی به مراتب بیشتر خواهد بود.

  • آپشن های خودرو

ویژگی های تعبیه شده در خودرو به هنگام تولید در کارخانه را آپشن های خودرو گویند. مشاهده اشکال و یا کمبود در این آپشن ها نتیجه اش کاهش قیمت گذاری خودروی کارکرده خواهد بود. البته در این بین، فرد ممکن است که مشکل آپشن های خودرو را پیش از فروش حل کرده باشد و آپشن های مناسبی را برای خودرو اش تعبیه کرده باشد.

در این باره می توانیم تا حدودی شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم. به علاوه اینکه بهتر است در این باره برای قیمت گذاری خودروی کارکرده با توجه به آپشن های از یک متخصص و کارشناس کمک بگیرید تا قیمت گذاری خودرو با توافق طرفین انجام شود.

قیمت گذاری خودروی کارکرده

  • موجود بودن قطعات خودرو رو در بازار

در کشور ایران که تحت تحریم های بین المللی می باشد موضوع موجود بودن قطعات خودرو دارای اهمیت بسیاری می باشد. به هر حال کار کشیدن از خودرو سبب می شود که قطعات یدکی آن مستهلک شوند و نیاز به تعویض قطعه احساس شود. به همین خاطر است که می گوییم موجود بودن قطعات خودرو مهم است.

اگر شاهد وجود قطعات یدکی خودروی خود به تعداد کافی در بازار هستید، می توانید به خوبی و بدون در نظر گرفتن افت قیمت در این باره خودروی خود را به فروش بگذارید. اما اگر لوازم یدکی خودروی شما در بازار موجود نیست، افت قیمت خودروی شما اجتناب ناپذیر است.

  • بررسی تاثیر کابین خودرو بر تعیین قیمت خودروی کارکرده

می خواهیم به بررسی آخرین مورد از مواردی که درباره نحوه قیمت گذاری خودروی کارکرده قابل ذکر است بپردازیم. در قیمت گذاری خودروهای کارکرده، عملکرد تجهیزات درون کابین نیز دارای اهمیت است. برای نمونه می توان به عملکرد سیستم پخش صوتی و نیز کیفیت عملکرد خنک کننده اشاره کرد.

به علاوه اینکه کیفیت روکش های صندلی نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس به شما توصیه می کنیم مشکلات فنی مانند خرابی کولرها و خوردگی روکش ها و یا عملکرد ضعیف کولر را پیش از به فروش گذاشتن خودرو حل کنید. با این کار مانع از افت قیمت خودروی کارکرده خود خواهید شد.

یادتان باشد هزینه تعمیر این موارد نسبت به افت نکردن قیمت خودرو کاملاً به صرفه است. به علاوه اینکه به شما توصیه می کنیم در صورت داشتن تخصص درباره تعمیرات خودرو برای تعمیر مشکلات فوق وقت بگذارید تا هم هزینه کمتری را پرداخت کرده و هم مانع از افت قیمت خودروی خود شوید.

قیمت گذاری خودروی کارکرده


مقاله پیشنهادی دکتر ماشینت: چگونه میتوان فهمید که واتر پمپ خودرو باید عوض شود


جمع بندی

در این مقاله به بررسی نحوه قیمت گذاری خودروی کارکرده پرداختیم. این روزها به دلیل تورم و گرانی و افزایش قیمت خودرو، عده زیادی به بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم روی می آورند. در این باره دانستن نحوه قیمت گذاری خودروهای کارکرده می تواند در تعیین منطقی قیمت خودرو تاثیرگذار باشد. برخی از عوامل را خدمت شما معرفی کردیم و درباره هر کدام توضیحاتی را دادیم. برای نمونه به وضعیت کابین خودرو و همچنین موجود بودن قطعات خودرو در بازار و البته رنگ شدگی پرداختیم. دانستید که طول عمر خودرو و البته میزان کارکرد آن نیز بر قیمت خودروی کارکرده تاثیرگذار هستند.

همچنین به شما نکته را هشدار دادیم و آن این بود که عده ای از افراد از اعتماد مشتری سوء استفاده کرده و اقدام به دست کاری کیلومتر شمار خودرو می کنند. به علاوه اینکه تاثیر عامل بیمه خودرو را شرح دادیم. دانستید که بیمه نکردن ماشین و یا به فروش گذاشتن ماشین بعد از پایان مهلت بیمه نه تنها بر قیمت تاثیر مثبتی نداشته بلکه می تواند سبب افت قیمت خودرو شود.

دانستید که برخی از رنگ شدگی ها به میزان کم و برخی از رنگ شدگی ها به میزان ناچیز از قیمت ماشین می کاهند. برای نمونه رنگ شدگی سقف که از چپ کردن ماشین خبر می دهد، سبب کاهش قیمت چشمگیر خودروی شما می شود.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *