مهم ترین مشکلاتی که برای سوپاپ ماشین به وجود می آید

مهم ترین مشکلاتی که برای سوپاپ ماشین به وجود می آید

علائم و دلایل خرابی سوپاپ ماشین چیست؟ انواع سوپاپ در خودروها چه مدت دوام دارند؟ اگر چه علائمی را مشاهده کنیم نشان می دهد که سوپاپ موتور دچار مشکل شده است؟ آیا عملکرد ضعیف موتور می تواند نشانگر خرابی سوپاپ ها باشد؟ و …

تمام سوالات فوق، نمونه هایی هستند که برای هر فرد مالک خودرو به وجود می آید؛ بیشتر برای آن افرادی که هیچ تجربه ای در خصوص مکانیکی خودرو و قطعات و لوازم یدکی خودرو ندارند و به این حوزه اصلاً آشنا نیستند. اگر نقصی در عملکرد خودروها ایجاد شود، قطعاً یک مکانیک می تواند علت را ریشه یابی کند. مسأله خرابی سوپاپ ماشین یکی از این مشکلات است.

سوپاپ ها، قطعات بسیار مهم در خودروها هستند. آنها به عنوان دروازه ای برای عبور سوخت و هوا عمل می کنند؛ سوخت و هوا از طریق سوپاپ ماشین از موتورهای احتراقی داخل موتور اتومبیل، وارد و خارج می شوند. محفظه موتور، یک پوشش سربسته است که تنها راه تبادل با محیط بیرونی، همین سوپاپ ها هستند. اگر یک یا چند دریچه خراب شود، یا دچار مشکل گردد، شاید حتی مشکلات جدی و فاجعه آمیز را برای موتور نیز ایجاد کند. دانستن اینکه دریچه های موتور (دریچه های سوپاپ ماشین) بسیار مهم هستند، پس ما چگونه می توانیم تشخیص دهیم که چه موقع یکی از آنها یا تعداد بیشتری از سوپاپ ها خراب شده است یا مشکلاتی دارد؟ انواع سوپاپ، چقدر در موتور خودرو کار می کنند؟


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: چگونه میتوان فهمید که واتر پمپ خودرو باید عوض شود


سوپاپ ماشین چیست؟

مهم ترین مشکلاتی که برای سوپاپ ماشین به وجود می آید | دکتر ماشینت

ابتدا با یک تعریف ساده و کوتاه، بحث معرفی سوپاپ ماشین را شروع می کنیم؛ سوپاپ، یک دریچه برای موتور خودرو از یک ساقه و یک سَر تشکیل شده است و به طور تقریبی، شبیه قارچ است که درپوش آن به سمت بالا و پایین حرکت می کند. با وجود این دریچه ها، دقت عملکرد موتور، در سطح بهینه خواهد بود. لوازم سوپاپ خودرو واقعاً یک معجزه در دنیای مدرن هستند. مجموعه ای ردیف شده از چندین قطعه قارچی شکل که به سیلندر و موتور متصل شده است. فنر سوپاپ ماشین به صورت روزانه و در طول حرکت خودرو به طور پیوسته در حال حرکت است. این قطعات در روغن غوطه ور هستند با وجود این نحوه عملکرد، برخی علت ها وجود دارد که موجب شده اند سوپاپ ها با نقص روبرو باشند و یا به طور کلی خراب شوند!

مهم ترین عواملی که باعث خرابی و نقص در سوپاپ ماشین می شوند:

مهم ترین عواملی که باعث خرابی و نقص در سوپاپ ماشین می شوند | دکتر ماشینت

با توجه به مسائلی که تا اینجای بحث بیان کردیم، تصور می کنید که چه عواملی می توانند موجب خرابی سوپاپ ماشین شوند؟ گزینه های زیادی وجود دارد. در ادامه این قسمت به مهم ترین دلایلی اشاره می کنیم باعث خرابی سوپاپ خودرو می شوند. اگر با مشکلاتی روبرو هستید، این موارد را بررسی کنید:

  • ناخالصی های موجود در آلیاژ فلزی که سوپاپ از آن ساخته شده است باعث می شود که این قطعات در اثر استرس، دچار شکستگی یا تغییر شکل شوند
  • تولید انواع قطعات سوپاپ با کیفیت پایین باعث ایجاد سوپاپ های معیوب در کارخانه می شود
  • روغن کثیف باعث سایش سوپاپ ماشین می شود و مقدار فشرده کردن را کاهش می دهد
  • فنرهای معیوب دریچه ها یا سایر قسمت ها باعث می شود دریچه ها باز نباشند و موجب آسیب پیستون ها نیز شود
  • دمای کار بسیار بالا و غیر طبیعی (به عنوان مثال، حرارت از رانندگی بیش از حد و یا رانندگی در شرایط سخت) سوپاپ های خروجی را می سوزاند و در نتیجه، در اثر تنش گرما، دچار شکستگی می شوند
  • دریچه های زمان بندی، نادرست کار می کنند. این حالت باعث می شود سوپاپ ها در تماس با پیستون، خم شوند و یا بشکنند. همچنین آببندی برخی از قسمت های سوپاپ ماشین این حالت را ایجاد می کند

مهم ترین عواملی که باعث خرابی و نقص در سوپاپ ماشین می شوند | دکتر ماشینت

همانطور که احتمالاً تا اینجای بحث، حدس زده اید، برخی از این عواقب می توانند بسیار گران تمام شوند، زیرا این عوامل، نه تنها سلامت دریچه ها، بلکه سایر قطعات اصلی موتور را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. با این وجود، چندین کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از برخی از این پیامدهای نامطلوب انجام دهید. یکی از این کارها که می توانید انجام دهید و نباید برای شما کار سختی باشد این است که به طور منظم روغن موتور را تعویض کنید. همچنین هر علامت غیر معمول مانند نشتی روغن یا سوختن را در مورد سوپاپ ماشین و سایر قطعات متصل به آن، بررسی کنید.

به طور قطع نمی توان گفت که سوپاپ ها تا چند سال عمر می کنند و هر چند بار یکبار دچار عیب می شوند. بسته به اینکه سوپاپ ها چقدر با کیفیت و خوب ساخته شده اند و شرایط رانندگی چگونه بوده است و همچنین فرد، چگونه از خودروی خود مواظبت کرده است، طول عمر سوپاپ ماشین می تواند متغیر باشد.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: با انواع بیمه خودرو آشنا شویم


آسیب ها و دلایل خرابی دریچه سوپاپ ماشین

چرا دریچه سوپاپ به درستی بسته نمی شود؟ ممکن است خروج سوپاپ در مسیر غیر صحیح انجام شود و یا انحراف داشته باشد. همچنین قسمت نشیمنگاه سوپاپ یا میله سوپاپ به طور مرکزی مجزا نشده اند. در ادامه این قسمت، بیشتر درباره علائم خرابی سوپاپ ماشین، صحبت می کنیم.

1-خطاهای مربوط به نصب و تنظیم سوپاپ

تنظیمات نادرست خروجی دریچه:

علت: خروجی سوپاپ، بسیار محکم تنظیم شده است یا فواصل نگهداری یا گپ زمانی، بیش از حد طول می کشد.

نتیجه: دریچه های سوپاپ ماشین به درستی بسته نمی شوند. گازهای احتراقی در پشت نشیمنگاه سوپاپ جریان می یابند و سر سوپاپ را گرم می کنند. این امر باعث گرم شدن سر سوپاپ و سوختگی در ناحیه نشیمنگاه آن می شود.

تنظیمات نادرست خروجی دریچه | دکتر ماشینت

2-فنرهای سوپاپ درست نصب نشده است

علت: چشمه اصلی به هنگام نصب، درست در جای خود قرار نگرفته است. روزنه کج، باعث ایجاد یک خم در ساقه سوپاپ می شود.

نتیجه: استرس خمشی متناوب ایجاد شده در سوپاپ، در نهایت باعث شکستگی ساقه و باعث تخریب آن می شود.

فنرهای سوپاپ درست نصب نشده است | دکتر ماشینت

3-تپ های هیدرولیکی، نادرست نصب شده است

علت: پس از نصب تپ ها، حداقل زمان انتظار قبل از شروع کار موتور (حداقل 30 دقیقه) اتفاق نمی افتد. در نتیجه، روغن اضافی در محل تپ ها، زمان کافی برای خروج ندارند.

نتیجه: در صورت شروع زودرس کارکرد موتور، سوپاپ ها به پیستون ضربه می زنند و می توانند خم شوند یا بشکنند.

تپ های هیدرولیکی، نادرست نصب شده است | دکتر ماشینت

4-خطاهای ماشینکاری در تولید سوپاپ ماشین

عدم دقت در تولید قسمت های نشیمنگاه سوپاپ یا میله سوپاپ ماشین

علت: نشیمن گاه از قسمت میله سوپاپ، مجزا است.

نتیجه: دریچه نمی تواند به درستی بسته شود، سوپاپ در قسمت نشیمنگاه، بیش از حد گرم می شود و دچار سوختگی خواهد شد. شکستگی های ناشی از خستگی در ناحیه سوپاپ ممکن است در نتیجه استرس یک طرفه سر دریچه ایجاد شود.

خطاهای ماشینکاری در تولید سوپاپ ماشین | دکتر ماشینت

5-وجود روزنه بیش از حد برای راهنمای (میله) سوپاپ

علت: وجود روزنه در بخش راهنمای سوپاپ به دلیل فرسودگی بیش از حد میله یا راهنمای دریچه ها دیده می شود.

نتیجه: هجوم گازهای گرم می تواند باعث رسوب قابل توجهی کربن در ناحیه راهنمای سوپاپ شود. دریچه سفت می شود و نمی تواند به درستی بسته شود؛ با گرم شدن بیش از حد نشیمنگاه سوپاپ ماشین، در نتیجه آثار سوختگی یا جرقه ایجاد می شود.

وجود روزنه بیش از حد برای راهنمای (میله) سوپاپ | دکتر ماشینت

6-روزنه خروجی غیر صحیح از میله سوپاپ

علت: قطر قطعه میله در هنگام تعویض سوپاپ بسیار کوچک شده است.

نتیجه: روغن کاری ناکافی، سفتی و استرس در ساقه سوپاپ ماشین رخ می دهد. ممکن است آسیب های احتمالی مانند گرمای بیش از حد سر دریچه یا ناحیه نشیمنگاه ایجاد شود.

روزنه خروجی غیر صحیح از میله سوپاپ | دکتر ماشینت

7-نصب قطعات فرسوده

علت: در هنگام تعویض دریچه ها از سرپوش های قدیمی و فرسوده استفاده شده است.

نتیجه: در صورت استفاده مجدد از سوپاپ با دریچه های فرسوده، سیستم بسته شده می تواند در حین کار شل شود. این امر باعث خوردگی ناشی از اصطکاک روی ساقه و ضعیف شدن دریچه در این منطقه خواهد شد. این می تواند باعث خستگی و ارتعاش شود.

نصب قطعات فرسوده | دکتر ماشینت

8- نصب بازوی چرخان صدمه دیده روی سوپاپ

علت: نیروها بطور غیرمستقیم از بازوی تکان دهنده تا قسمت انتهایی پایه دریچه استفاده می شوند.

نتیجه: سایش یک طرفه در ساقه و انتهای قطعه سوپاپ ماشین رخ می دهد. نیروی جانبی روی ساقه دریچه ناشی از اعمال نیروی خارج از مرکز، باعث شکستگی ناشی از خستگی در ناحیه سیستم بسته می شود.

نصب بازوی چرخان صدمه دیده روی سوپاپ | دکتر ماشینت

9-نصب سوپاپ های خمیده

علت: ساقه خم شده سوپاپ باعث ایجاد فشار یک طرفه به نشینگاه دریچه خواهد شد.

نتیجه: استرس یک طرفه باعث تنش های خمشی متناوب و شکستگی در شعاع سر سوپاپ در هنگام انتقال به ساقه می شود.

نصب سوپاپ های خمیده | دکتر ماشینت

10- فشار بیش از حد به سوپاپ به دلیل شرایط سخت احتراق

علت: به علت افزایش قابل توجه فشار و دما در محفظه احتراق، تغییرات جدی در احتراق رخ می دهد.

نتیجه: سر سوپاپ ماشین نمی تواند در برابر فشارهای زیاد حرارتی و مکانیکی مقاومت کند و به سمت داخل خم می شود. این امر باعث شکستگی در ناحیه سر سوپاپ می شود.

فشار بیش از حد به سوپاپ به دلیل شرایط سخت احتراق | دکتر ماشینت

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *