با انواع بیمه خودرو آشنا شویم

انواع بیمه خودرو

انواع بیمه خودرو چیست؛ این سوالی است که بسیاری از افراد که احتمالا هنوز خودروی شخصی نخریده اند، می پرسند. جدا از بحث خودرو همه ما تقریباً با کاربردهای بیمه در زندگی خود آشنا هستیم. می دانیم که بیمه ماشین تنها یکی از خدمات شرکت های بیمه هستند. انواعی دیگر از خدمات بیمه توسط شرکت های بیمه ارائه می شوند که برای برای نمونه می توان به بیمه عمر و یا بیمه خدمات درمانی و یا بیمه تکمیلی خدمات درمانی اشاره کرد.

فلسفه بوجود آمدن بیمه، ممانعت از پرداختن هزینه های گزاف به هنگام حوادث و یا اتفاقات زیان بار می باشد. به بیان بهتر افراد با پرداخت مبلغی محدود به شرکت های بیمه خیال خود را بابت حوادث غیرمترقبه راحت می کنند. برای نمونه افرادی که بنا به دلایل پزشکی به استقبال عمل های جراحی گران قیمت می روند، در صورتی که پیش از آن اقدام به پرکردن فرم بیمه خدمات درمانی کرده باشند و هزینه ماهیانه را به موقع پرداخت کرده باشند تاحدود زیادی از بابت هزینه های بیمارستان آسوده خاطر خواهند بود.

خدمات انواع بیمه خودرو نیز به همین منظور توسط افراد صاحب اتومبیل دریافت می شوند تا در صورت حوادث پیش بینی نشده برای خودرو نگرانی از بابت پرداخت هزینه برای خودرو نباشد. در این مقاله با پاسخ به سوال انواع بیمه برای خودرو چیست ویژگی های هر بیمه را شرح خواهیم داد.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: زیباترین و جدیدترین مدل خودرو BMW در سال 2021


تاریخچه انواع بیمه خودرو

سال 1898 میلادی را می توان سال مربوط به پیدایش خدمات بیمه ابتدا در ایالت ماساچوست آمریکا دانست؛ زمانی که پنج سال از تولید اولین خودرو گازوئیل سوز می گذشت. بیمه ای که اگر از برخی تفاوت هایش چشم پوشی کنیم، می توان آن را با بیمه شخص ثالث کنونی یکسان دانست. این بیمه به نام بیمه مسئولیت اتوموبیل شهرت داشت و أخذ آن تا ده سال بعد جزئی از قانون مصوب کشور آمریکا شد.

دامنه استفاده از خدمات بیمه در کشورهای مختلف گسترش یافت و در سال 1930میلادی در کشور انگلستان دریافت خدمات بیمه برای تمامی خودروها اجباری شد. این بیمه تحت عنوان بیمه مسئولیت مدنی در برابر شخص ثالث میان اهالی کشور انگلستان شهرت یافت. حتماً برایتان سوال پیش آمده است که ورود بیمه خودرو به کشور ایران به چه سالی برمی گردد.

از سال 1347 شاهد ارائه خدمات بیمه خودرو در کشور ایران هستیم. همین بیمه مسئولیت مدنی در برابر شخص ثالث در سال 1347 خیال رانندگان ایرانی را بابت هزینه های ناشی از تصادف تاحدودی راحت کرده است.

به طور کلی اگر بخواهیم برای شما درباره بیمه، یک توضیح کوتاه ارائه دهیم می بایست بگوییم بیمه نوعی تعهد و یا قرار از سوی یک سازمان به منظور پوشش دادن هزینه های مادی افراد می باشد. انواع بیمه خودرو نیز به منظور پوشش دادن هزینه های ناشی از تصادف تا سقفی معین به رانندگان امروزه ارائه می شود.

برای نمونه می توان به استفاده بردن راننده خودروی مقصر در یک تصادف از بیمه شخص ثالث به منظور جبران خسارت های وارده به اشخاص دیگر خودرو اشاره کرد. امکان پوشش دادن هزینه های ناشی از تصادف برای خودروی خود راننده مقصر نیز به کمک بیمه بدنه برقرار است. امکان جبران خسارت ناشی از تصادف به دیگر خودروی غیرمقصر نیز فراهم است.

قوانین بیمه نامه در تمامی کشورهای جهان به شکل یکسان نیستند. نمی توان ادعا کرد که شرایط بیمه ها در کشورهای مختلف یکسان بوده و گاهاً شرایط استفاده از بیمه های مختلف ماشین حتی در خود کشور ما هم یکسان نیست. به گونه ای که تمامی رانندگان موظف به دریافت بیمه شخص ثالث می باشد اما مثلاً برای بیمه بدنه، اجباری در کار نیست. این قوانین به فراخور شرایط زمان و کشور ممکن است تغییر کنند. برای نمونه به دلیل افزایش قیمت اتومبیل در کشور ممکن است به یکباره شاهد اجباری شدن بیمه بدنه خودرو شویم.

انواع بیمه نامه خودرو

درباره تاریخچه انواع بیمه خودرو به اندازه کافی برای شما سخن گفتیم. اکنون نوبت به پاسخ به سوال انواع بیمه برای خودرو چیست؟ می رسد. انواع بیمه نامه های شناخته شده برای خودرو به شرح زیرند:

  • بیمه شخص ثالث
  • بیمه حوادث راننده
  • بیمه بدنه

1-بیمه شخص ثالث

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که شخص ثالث به چه کسی گفته می شود؟ حقیقتاً تمامی افراد درگیر در صحنه تصادف، به غیر از راننده خودرویی که مقصر شناخته می شود را می توان شخص ثالث تلقی کرد. نیازی به حضور فیزیکی شخص در صحنه تصادف وجود ندارد. حتی در صورت آسیب دیدن خودروی فرد بدون وجود او در صحنه تصادف می توان او را شخص ثالث تلقی کرد. همچنین اشخاص حقیقی و یا حقوقی که اموالشان آسیب دیده را تماما می توان شخص ثالث تلقی کرد.

چه خسارت هایی درباره بیمه شخص ثالث مطرح می شوند؟

آسیب هایی که در بیمه شخص ثالث به آنها توجه می شود عبارتند از آسیب های مالی و نیز آسیب های جانی. آسیب هایی جانی می تواند از یک زخم ساده شروع شود و تا قطع عضو و شکستگی و نهایتاً مرگ ادامه داشته شود. آسیب های مالی نیز می تواند شامل تمامی آسیب دیدگی به اموال مانند خودرو و مانند اینها باشد.

آنچه که وجه تمایز بیمه شخص ثالث تلقی می شود را می توان اجباری بودن استفاده از بیمه دانست. طبق قوانین مصوب شده رانندگی بدون بیمه شخص ثالث، یک ممنوعیت است. این اتفاق بستر را برای عواقب خطرناکی باز می کند.

حتی چنانچه از بیمه شخص ثالث استفاده می کنید و مهلت آن رو به اتمام است، بدانید که نمی توانید در صورت عدم تمدید آن رانندگی کنید. در صورت عدم تمدید بیمه پس از پایان مهلت آن به صورت روزانه برای شما جریمه ثبت می شود. میزان خسارت های مالی و یا جانی که در بیمه نامه شخص ثالث تعریف می شود را نمی توان در سال های مختلف یکسان دانست.

برای نمونه می توان به دیه اشاره کرد. تغییر ارزش پول ملی و کاهش روزافزون ارزش این پول سبب گرانتر شدن دیه در بازه های زمانی مختلف می شود. بنابراین مبلغ دیه را نمی توان در بازه های زمانی مختلف یکسان دانست. کاهش ارزش پول ملی و گران تر شدن مواردی چون دیه سبب می شود تا به مرور نرخ بیمه نامه ها نیز رو به افزایش گذارد.

نکته جالب درباره بیمه شخص ثالث در نظر گرفتن تخفیف برای تشویق رانندگان به قوانین رانندگی است. به بیان بهتر است نوعی تشویق برای رانندگان کم حادثه تلقی می شود. البته تنها موردی که سبب تخفیف استفاده از بیمه نامه می شود کم حادثه بودن رانندگی نیست. بلکه عدم استفاده از بیمه نامه در سنوات مشخص را نیز می توان یکی از همین موارد تلقی کرد.

2-بیمه سرنشین (بیمه حوادث راننده)

از دیگر انواع بیمه خودرو، بیمه حوادث راننده یا بیمه سرنشین می باشد. این بیمه به حوادث و خسارات تحمیل شده به راننده که راننده مقصر شناخته می شود، مربوط است. آنچه که از قوانین مصوبه در حوزه بیمه بر می آید مکملی ارائه شدن خدمات بیمه حوادث راننده و نیز بیمه شخص ثالث می باشد. پس با این توضیحات، به اجباری تلقی شدن ارائه این بیمه نیز پی می بریم. این بیمه نیز شامل افزایش سقف تعهدات به صورت سالیانه می شود.

3-بیمه بدنه خودرو

آخرین نوع از انواع بیمه خودرو که تصمیم به بررسی آن داریم بیمه بدنه خودرو می باشد. وجه تمایز این بیمه با دو بیمه قبلی اختیاری بودن اخذ این بیمه می باشد. اما اختیاری بودن این بیمه دال بر مفید نبودن آن نمی شود. آیا می توانید ادعا کنید در یک تصادف فردی که سبب آسیب دیدن خودروی شما شده به پرداخت هزینه های شما متعهد می باشد؟ اگر این فرد پس از آسیب زدن به خودروی شما فرار کرد پس چه کسی هزینه های ناشی از آسیب دیدن خودرو و بدنه آن را تقبل می کند؟

درباره بیمه بدنه این را می بایست بدانید که در این بیمه مقصر بودن یا نبودن شما در یک تصادف بی تفاوت است. به بیان بهتر حتی در یک تصادف اگر شما مقصر باشید باز هم بیمه هزینه های ناشی از خسارت های وارد شده به بدنه خودرو را تقبل می کند.

شاید برایتان سوال باشد که چرا شرکت هایی که بیمه بدنه را ارائه می دهند چرا تا این حد به پرداخت هزینه های خسارت های خودرو متعهدند؟ پاسخ واضح است. علت این سوال را می توانید در افزایش قیمت ها از جمله قیمت خودرو نیز قیمت قطعات جستجو کرد. با پرداخت هزینه هایی محدود برای بیمه بدنه می توانید در صورت تحمل حوادث زیانبار تاحدود زیادی نگرانی هزینه های ناشی از خسارت را کاهش دهید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: آشنایی با بهترین خودروهای ام وی ام + مشخصات و ویژگی ها


جمع بندی

با خواندن این مطلب اگر کسی از شما بپرسد انواع بیمه خودرو چیست، می توانید به خوبی به این سوال پاسخ دهید. در این مطلب به خوبی به معرفی انواع بیمه برای خودرو برای شما پرداختیم. پس از معرفی انواع بیمه برای خودرو به بررسی ویژگی های هریک پرداختیم. دانستید که دریافت انواعی از بیمه ها اجباری و انواعی هم اختیاری هستند. برای نمونه بیمه شخص ثالث و نیز بیمه حوادث راننده از نوع اجباری و نیز بیمه بدنه از نوع اختیاری بودند. یادتان باشد که پرداخت هزینه ای محدود برای انواع بیمه خودرو به مراتب بهتر و به صرفه تر از پرداخت تمام هزینه های ناشی از تصادف در صورت وقوع تصادف می باشد.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *